Їзда на велосипеді — простий спосіб дістатися з точки А в точку Б в умовах міста. Окрім практичного сенсу, велосипед — це ціла культура дозвілля та активного відпочинку. Невимушена заміська прогулянка, подолання смуги перешкод чи трюки в екстрім-парку — кожен вид катання несе свою грань неймовірних емоцій. Якщо ви шукаєте ідеальний сучасний байк для улюбленого напрямку, важливо чудово орієнтуватись у великій різноманітності моделей та знати тонкощі, від яких залежить особистий комфорт. У цій статті ми розкриємо найпоширеніші критерії, за якими варто обирати велосипед, щоб кататись із задоволенням. 

Що варто врахувати перед купівлею велосипеду 

  1. Стиль катання. 
  2. Матеріал рами. 
  3. Розмір рами. 
  4. Діаметр коліс. 
  5. Особливості гальмівної системи. 
  6. Наявність чи відсутність амортизації. 
  7. Кількість передач. 
  8. Межі бюджету. 

Типи велосипедів 

Кожен різновид має свої завдання та свій рівень опору середовищу для катання. Одні моделі міцніші, інші вражають маневреністю, треті гарантують швидкий розгін, четверті мають високу адаптивність — визначте для себе пріоритети і ви точно не пройдете повз оптимальний варіант. 

За призначенням велосипеди поділяються на: 

  • гірські; 
  • круїзери, або міські; 
  • гібридні; 
  • шосейні; 
  • трюкові; 
  • електричні. 

Щоб оцінити пристосованість кожного виду, розглянемо їх докладніше.

1. Гірські велосипеди

Найбільш універсальний розряд, зручний для асфальту, ґрунтових доріжок, гір та іншої пересіченої місцевості. Для них характерні висока посадка, широкі покришки на великих колесах і амортизація різного ступеня складності. Остання буває стандартна та подвійна, коли окрім передньої амортизаційної вилки вібрацію гасить ще й задній амортизатор. Велосипеди з передньою амортизацією називають хардтейлами, з подвійною — двопідвісами. 

2. Круїзери, або міські велосипеди

   

Практичне рішення для велодоріжок та неспішної їзди асфальтованими вулицями. На них зручно кататися з прямою природною посадкою, не пригинаючись низько до рами. Це дозволяє високе кермо. Рами міських велосипедів бувають найрізноманітніших форм, у тому числі й зручних для посадки у спідниці чи довгому пальто. Додатковими зручностями є кошик, багажник, підніжка або обов'язкові кріплення під них. 

3. Гібридні велосипеди

Проміжна ланка між гірським та міським байком. Універсальна модель для тих, хто в будні ігнорує задушливий громадський транспорт, а вихідні воліє проводити, катаючись ґрунтовими доріжками парку. Конструкція у цьому напрямку пропонує порівняно низьку посадку відносно міських велосипедів та більш важку раму відносно гірських. Знижене навантаження та менший ризик пробити колесо дозволяють використовувати тонкі покришки. 

4. Шосейні велосипеди

Підвид, який миттєво розвиває високу швидкість, рухаючись прямою асфальтованою дорогою. Дозволяє невимушено підтримувати заданий темп завдяки легкій аеродинамічній рамі та вузьким колесам. За непотрібністю амортизація на такі моделі не ставиться. 

5. Трюкові велосипеди

Легкий, збалансований та витривалий реквізит для екстремального спорту. За видами катання розрізняють: 

  • класичний BMX для фрістайлу та трюків; 
  • тріал для смуги перешкод на бездоріжжі; 
  • стріт для міського катання асфальтом; 
  • дьорт для земляних насипів. 

Їхні посилені рами та комплектуючі створені, щоб нести вагу спортсмена, витримуючи небезпечні стрибки. 

6. Електровелосипеди

Клас велосипедів з електродвигуном, що заряджається, поки райдер крутить педалі. Революційний винахід, за допомогою якого можна проїхати далі, швидше і при цьому не втомитися. Двигуни не просто виконують роботу замість людини, а й підвищують ефективність тренувань відповідно до обраної програми. На електровелосипеді вирівнюється навантаження, коли потрібно долати різкі перепади висот. Якщо поставлене завдання тренувати витривалість, їзда на електробайку дозволяє підтримувати оптимальну частоту пульсу

 

Матеріал рами 

Від матеріалу залежить міцність, продуктивність та вага велосипеду. За цим критерієм можна побудувати таку градацію від найважчих рам до найлегших: 

  • сталеві; 
  • алюмінієві; 
  • карбонові. 

Сталеві найміцніші, вони ж і найважчі. Алюмінієва рама, що навіть перевищує товщину сталевої для міцності, виявиться легшою. Але найкраще співвідношення міцності, оптимальної ваги, а також обтічності належить карбоновим рамам або рамам з вуглецевого волокна, які ефективно протистоять пошкодженням і легко лагодяться завдяки волокнистій структурі матеріалу. 

Розмір рами 

Для безпеки та нормальної керованості важливо, щоб габарити велосипеда відповідали зросту власника. Знаючи свій зріст, при покупці велосипеда потрібно звіритися зі спеціальною розмірною сіткою, від конкретного виробника, велосипед якого вам сподобався, або стандартною. 

Розмірна сітка — це зручно і просто, але також існують деякі тонкощі, які допоможуть користуватися нею ефективніше: 

  • у найнера (велосипеда з великими колесами 29 дюймів) рама повинна бути на розмір меншою, ніж рекомендується в таблиці; 
  • у рам великих розмірів зустрічаються потовщені стінки, щоб конструкція витримала вагу власника з великим зростом; 
  • коли зріст потрапляє на межу розмірів, для прогулянкової їзди краще брати менший розмір, а для швидкісної — більший; 
  • якщо у велосипедиста значна зайва вага, рама повинна бути міцнішою, а не більшою за необхідну для його зросту; 
  • рама з розміром, меншим за рекомендований для певного зросту, потрібна при агресивному стилі катання, для неквапливих прогулянок рівними доріжками і літнім людям. 

Рама підбирається як розмір одягу. І якщо її висота коригується за допомогою підсідельного штиря, то довжина залишається незмінною, тому важливо уважно поставитися до вибору розміру.

Розмір коліс 

Цей показник визначає прохідність байка. 

На сьогоднішній день найбільш затребуваним діаметром коліс для гірських велосипедів залишається 27,5 дюймів, зручний для середнього зросту близько 175 см. Вищім людям пропонують пересісти на 29 дюймів, зручні для пересіченої місцевості. Нижчим — на 26 дюймів. 

У міських велосипедів часто зустрічається стандартний діаметр 28 дюймів. 

Колеса розміром 23-25 дюймів — дитячі чи підліткові. 

Гальмівна система 

Гальма бувають дискові та обідні (V-подібні). 

Дискові — складний гальмівний механізм, що спрацьовує від енергії натискання на пусковий важіль. Через копіткість процесу складання та встановлення їм важко залишатися якісними на бюджетних велосипедах. Відрізняються моментальною реакцією та зручністю для легкої руки. Тому якщо є необхідність підшукати байк в економ-сегменті, краще звернути увагу на моделі з механічними обідніми гальмами, які, якщо і не спрацьовують за долю секунди, то обов'язково залишаються надійними і довговічними завдяки простому принципу дії та придатності до швидкого ремонту в будь-яких умовах.

 

Амортизація 

Вилка, що гасить вібрацію, складається з пружини та амортизаційного демпфера, який стримує відскок пружини. Пружина буває металева та повітряна, коли повітря міститься у спеціальній камері під тиском. 

З металевою пружиною велосипед буде більш дешевшим і простішим для сервісу. Вона справляється з великою силою удару і чуйно реагує на перешкоди, проте ускладнює конструкцію та слабко налаштовується під вагу велосипедиста. 

Роботу повітряної, навпаки, можна ідеально адаптувати до індивідуальних параметрів. Вона легка, але з нею для початкового зсуву вилки потрібно більше зусилля. Також до недоліків повітряної пружини належать вартість та погана сумісність із морозною погодою. 

Демпфери бувають трьох типів: 

  • квазі-демпфери, або відсутні; 
  • елатомірні; 
  • масляні. 

При квазі-демпфері відскок пружини компенсується силою тертя. Такий підхід зручний на міських та шосейних моделях. 

Еластомерний є пластичним шматком гуми, вставленим в пружину для опору. Ефективний для пересіченої місцевості, але не в морози. 

Масляний демпфер найплавніший і найчутливіший до налаштувань.

Швидкісні режими 

Трансмісія відповідає за перемикання швидкостей у русі. Спеціальний механізм перекидає ланцюг на шестерню потрібного розміру, щоб оптимізувати зусилля для їзди в гору, катання по піску або розгону по прямій. Великий вибір швидкостей притаманний гірським велосипедам, яким доводиться долати різноманітні перешкоди. 

Трансмісію велосипеда для аматорського катання характеризують: 

  • інтуїтивна зрозумілість управління; 
  • збалансований натяг, який захищає ланцюг від злітання; 
  • точність у роботі: керуюча тріскачка переміщається на одну поділку — ланцюг перекладається на одну зірочку. 

Яка кількість швидкостей потрібна велосипедисту — питання індивідуальне. Усе визначають фізична підготовка та досвід катання в різних умовах. 

Добротність трансмісії залежить від виробника. Це важливе обладнання, яке визначає рівень комфорту під час їзди.

Бюджет покупки 

Хороший велосипед — не обов'язково найдорожчий, але все ж таки не варто чекати високої якості й витривалості від цінника, нижчого за 400 $. І нехай вас не лякає це спостереження, воно зовсім не означає, що, маючи невеликі заощадження, про мрію можна забути. У межах 400-1000 $ ви цілком знайдете комфортні характеристики для повсякденного катання в улюбленому стилі без важких випробувань та додаткових навантажень. 

Коливання в ціні залежать від кількості та складності навісного обладнання. Наприклад, масляні та повітряні демпфери з додатковими налаштуваннями для амортизації допомагають велосипеду краще адаптуватися до перешкод, але додають загальну вартість конструкції. 

Комплектуючі преміум-класу також змушують бюджет зростати. Але чи всім вони потрібні? Зазвичай високим сегментом цікавляться професійні спортсмени, які перебувають у жорсткої конкуренції між собою. Якщо ви не належите до їх числа, можна сміливо знизити вимоги, щоб не переплачувати за нефункціональні елементи. 

Ціна — найчастіше вирішальний фактор для вибору на користь певної моделі. Але коли ви знаєте, який велосипед вам потрібен, навіть скромні можливості не завадять зробити кращу покупку в житті. 

Зручний велосипед для бездоріжжя та міських прогулянок — внесок у власне здоров'я, якісний відпочинок та чудовий настрій. Який би стиль катання не став вам улюбленим, орієнтуйтесь на індивідуальну ростовку, призначення моделі, практичність і комфорт. І тоді залізний кінь стане вірним союзником для будь-яких пригод!